GRUNDMOTORIK:
- Er udviklingstrin, som er fælles for alle børn.
- Er i gangsætter for udviklingsproces der fører barnet fra liggende til stående/gående individ.
- Udviklingen er afhængig af at sanserne, reflekser, reaktioner fungerer normalt og at barnet kan bevæge sig normalt.
- Kommer inde fra barnet selv, skal ikke sættes i gang.
- EX.: Hovedløft – krybe – rulle – kravle – kaste – gribe – sparke – løbe – hoppe.
Når en grundmotorisk bevægelse er automatiseret, kan den bruges i leg.
GRUNDLEGE:
- Er lege som er fælles for alle børn, uanset geografi, social status, økonomi og kulturelle forhold.
- Sættes i gang af barnet selv.
- Er afhængige af god grundmotorik, tid til at lege og gode legemiljøer.
- EX.: Gå balance – kravle op/ned – gynge – snurre rundt – boldt spil – tegne – plaske i vand – sanglege – byggelege – rulle/trille.
FÆRDIGHEDER:
- Er ikke fælles for alle børn
- Inspiration til at lære færdigheder kommer udefra
- Afhængig af god Grundmotorik
- Afhængig af gode evner til at lege Grundlege.
- EX.: Cykle – sjippe – svømme – klippe – skrive – læse – ta´ tøj på – polka – rulleskøjter.
Forstil dig at hjernen er et træ.
- Rødderne sammenslignes med Grundmotorik og hjernestammen.
- Træstammen sammenlignes med Grundlege og det limbiske system
- Trækronen sammenlignes med Færdigheder og storhjernen.