Inspiration / Idéer og inspiration til motoriske lege.

Idéer og inspiration til motoriske lege.

Teksten kan kopieres over i et worddokument eller udskrives direkte fra browser
 
 
 
 
Lege der kræver lidt plads

Goddag legen:

Med eller uden musik – Bevæger sig rundt imellem hinanden, når musikken stopper eller der fløjtes, skal man sige goddag til hinanden på en bestemt måde:

• Med numserne mod hinanden

• Med hænderne

• Med fødderne

• Med maverne

• Med hovedet mellem benene osv.

 

Æbler og Pærer:

I forstiller jer der står et træ lige foran jer. I toppen vokser der æbler og pærer. I står på tær´og strækker jer for at plukke æbler og pærer, mens i siger:

• Æbler og pærer, de vokser på træer

Når de er modne, så falder de falder de falder … de ned

 

Ballonsangen:

Står i en rundkreds, går helt tæt sammen, mens man stadigvæk holder hinanden i hånden. Tæt sammen synger vi.

• Jeg er en lille rød ballon, men uden spor af luft i

Og hvis du vil ha´luft i mig, så må du puste til.

Og vi siger pust pust pust og revner med en bang.

Når vi synger pust-går vi langsomt baglæns og falder til sidst ned på ryggen med et bang. :o)

Kan også laves med de mindste, siddende på gulvet, hvor man falder bagover til sidst.

 

Efterlign forskellige dyrs bevægelser:

Lav nogle billeder af forskellige dyr, lad børnene være med til at beskrive, hvad det er for et dyr, snak om hvad dyret siger for lyde og efterlign dets bevægelser.

• Eks.: trampe som en elefant

• Sno sig som en slange

• Kravle som en tiger

 

 

 

Jeg gik mig over sø og land:

Sangleg, hvor vi synger sangen mens vi går i rundkreds. De lande vi kommer til er hoppeland, klappeland, drejeland, trampeland, slå på tromme/mave/numseland…

 

Lege der kan leges på stuen eller på mindre plads:

Tunnel:

Børnene står på lang række med spredte ben. Bagerste barn kravler igennem tunne-len og stiller sig forrest i rækken igen med spredte ben, så kan næste kravle igen-nem… God for Taktilsansen

 

Rim og bevægelse:

Alle står på gulvet og siger

Høj som et hus – strækker arme over hovedet og gør sig høj

Lille som en mus – ruller sig sammen på gulv

Bred som en vej – står med spredte arme og ben

Smal som en streg – står med arme ind til siden og trækker maven ind

Og flad som en pandekage – ligger helt flad på gulvet

 

Lille Peter Edderkop:

Sidder i rundkreds eller på en lang række med sildeben rundt om hinanden

Tryller fingrene om til en edderkop, som til sangen skal bevæge sig på ryggen af den der sidder foran.

Ex.: -fingre kravler op - fingre laver regnvejr på ryggen, samtidig med at man lægger sig helt ned oven på den der sidder bagved – man rejser sig op igen og varmer med hænderne ryggen på den der sidder foran og slutter med at kravle op med fingrene igen.

Kan laves i alle aldre også sammen to og to.

 

Rulle træstammer:

Ligger på en lang række eller i flere rækker. Bagerste barn triller hen over de andre og lægger sig forrest i rækken.

 

Hvem kommer først:

Kan i forskellige versioner:

1. Den voksne siger:

• Hvem kommer først ned og sidde

• Hvem kommer først om på ryggen

• Hvem kommer først op og stå

• Hvem kommer først ned på knæ

• Hvem kommer først ned på maven

Osv. Vigtigt at den voksne deltager, så børnene kan se hvad det er de skal.

2. På legepladsen siger den voksne

• Hvem kommer først over til stenen

• Hvem kommer først til trappen

• Hvem kommer først til sandkassen.

Osv. Igen vigtigt at den voksne er med i legen.

 

Kaste boldt:

Hvert barn får en avisside og skal kramme den sammen til en boldt. Derefter kan man øve i at kaste langt, kaste højt, kaste over hovedet, kaste ned i en kurv….

Avis kuglerne er også rigtig gode at bruge i faldskærmen.

 

Sådan gør vi ormen lang”:

Sidder på gulv, med strakte ben og siger:

Slå slå – slår med hænder i gulv ved siden af ben.

Klap Klap – klapper i hænderne

Sådan siger anden rap – former et næb med hænder foran mund

Orangutang Orangutang – Efterligner en abe, der klør sig i hovedet og under armen

Sådan gør vi ormen lang – læger sig på maven med hænder strakt over hovedet.

 

 

 
 

”Vippe Vippe”:

Sidder på gulv, med strakte ben foran sig og siger:

Vippe vippe vippe – vipper med fødderne

Nikke nikke nikke – nikker med hovedet

Vinke her, vinke der – vinker til højre og venstre

Hoved skuldre mave tær´- peger med hænder på de forskellige kropsdele.

Kan laves i forskellige tempo, når børnene har lært den, både højt og stille og hurtigt og langsomt.

 

Bage pizza:

Et barn ligger på gulvet og skal blive til en pizza. Et eller flere børn er bagere, de;

• Ælter først dejen, Ruller den ud, Smører tomatpuré på, Putter ost på, Store stykker skinke, Trækker pizza i ovn, ved at trække i armene, Trækker den ud igen, når den er bagt.

Velbekomme:o)

 

Stor badedag:

Stor badedag er en aktivitet, som kan haves på stuen i en kuffert/kasse har man sam-let alle mulige slags massageting, handsker, bolde, svampe, ruller, pensler, biler mv. Alle børn får tøjet af og kan nu få massage med de forskellige ting fra kufferten. Bør-nene lærer også at give hinanden massage. Har mange fordele, skaber ro, stimulerer taktilsansen, og den man rører ved slå man ikke.

 

Husk det er kun fantasien der sætter grænser.
 
Det sansemotoriske fundament er vigtigt for barnets
videre udvikling. Det er ligesom et hus - holdes
fundamentet stærkt, så falder huset aldrig sammen.
Lene Vestergaard | CVR: 33561733 | Gunløgsgade 43, 3 th, 2300 København S - Danmark | Tlf.: 28941263